Veelgestelde vragen

Is de Elfskot Product Configurator te koppelen met andere systemen?

Een configurator is een essentieel onderdeel is in de bedrijfsprocessen én totale IT-infrastructuur. Oftewel; het moet makkelijk te koppelen zijn. Daar hebben wij in elke stap van de ontwikkeling rekening mee gehouden. Koppelen was nog nooit zo makkelijk.

We hebben een aantal standaard plugins gemaakt, bijvoorbeeld met Exact Online, waarbij je enkel hoeft in te loggen en de koppeling automatisch draait. Daarnaast hebben we een REST API en SDK ontwikkeld waarbij gemakkelijk gekoppeld kan worden met welk pakket dan ook. Gratis en vrij toegankelijk voor alle gebruikers.

Documentatie en downloads van de SDK zijn HIER te vinden.

Wat is het verschil tussen CPQ, Sales Configurator en Product Configurator?

De termen vliegen ons soms ook om de oren. Traditioneel zijn er pakketten die zich puur bijvoorbeeld ‘Sales Configurator’, of ‘CPQ configurator’ noemen. In principe komt het allemaal op hetzelfde neer. Wij zijn zowel ‘Sales’ als ‘CPQ’ als ‘Product Configurator’:

  • ‘Configure Price Quote (CPQ)’ of ‘Product Configurator’: Dit is een term die wordt gebruikt voor software in de business-to-business (B2B) industrie om complexe, configureerbare, producten te verkopen.
  • Sales Configurator: Met dergelijke software ligt de focus op verkoop/marketing en de UI/UX aspecten, niet zozeer op de technische aspecten die traditioneel bij CPQ software wel aan de orde is.

Eigenlijk is dit ook dé reden geweest waarom wij ooit zijn gestart met de ontwikkeling van de Elfskot Configurator; wij combineren de technische zaken in een visueel aantrekkelijke Sales Configurator.

Hoe ziet een implementatietraject eruit?

De inrichting van de configurator kan heel verschillend worden ingestoken. Dit is afhankelijk van de productstructuur (opbouw van regels), de presentatie aan gebruikers (verkopers en evt. einklanten), en de evt. koppeling met andere systemen (bijv. ERP). Daarom helpen wij klanten vaak met een opzet te maken in de vorm van een Proof Of Concept, waarna je volledig zelfstandig het stokje overneemt.

Stap 1 – Proof Of Concept

Laat ons bewijzen dat Elfskot werkt voor jouw product. Ten eerste identificeren we de benodigde functionaliteit en schetsen een lay-out die werkt. Vervolgens implementeren we een van de producten die representatief is voor het gehele gamma. Voel je vrij om het te laten zien aan vrienden, collega’s, dealers en klanten.

Stap 2 – Inrichting

Met de Proof Of Concept komt een overdracht; wij dragen het stokje over zodat je zelfstandig in staat bent om het volledige productgamma te implementeren. De Proof Of Concept dient hierbij als voorbeeld (template). N.B. We kunnen natuurlijk wel helpen; dat is op afroep beschikbaar.

Stap 3 – LIVE en Partnerschap

Wij hosten de applicatie online, dus geen zorgen over onderhoud van data of extra hardware. Wij staan garant voor uptime en leveren nieuwe updates zonder extra kosten.

Hoe lang duurt een implementatie?

Dit is een vraag die ons vaak wordt gesteld. De software zelf maakt het mogelijk om heel snel en eenvoudig te parameteriseren (inregelen); maar is afhankelijk van input. Namelijk; om productstructuren (regels) te bouwen moet er logica worden aangebracht in zowel het productenpakket als het argumentatieschema (verkoop). Indien dit voorhanden is kunnen we snel schakelen; er is een case waarbij we in 1 werkdag 56 producten volledig hebben ingeregeld.

Houvast:

  • Zijn alle producten en structuren (regels) beschikbaar? Stel ik kies optie A, wat zijn de gevolgen voor optie B. Is er documentatie voorhanden?
  • Is het argumentatieschema van verkoop te gieten in logica? Standaard bevat de configuratie optie A, op basis van welke argumenten overtuig ik een klant om optie B te kiezen?
  • Zijn alle artikelen en al haar master data (prijzen, teksten) beschikbaar?
  • Wordt er gekoppeld met andere systemen (bijv. ERP/CRM/PDM)?

N.B. Bovenstaande is absoluut NIET voorwaardelijk om te gaan werken met de Elfskot Configurator. Vergeet Excel; wij hebben hét middel om snel dergelijke zaken snel in te regelen.

Waar ligt de scheidslijn tussen Configure to Order en Engineer to Order?

Deze grens lijkt heel erg diffuus. Om antwoord op de vraag te geven, moeten we eerst in de definities duiken:

  • Engineer to order: Het productaanbod is niet (volledig) gestandaardiseerd: Bij iedere nieuwe aanvraag is R&D nodig.
  • Configure to order: Het productaanbod is wél gestandaardiseerd. Aan hand van logica kunnen onderdelen samengesteld worden tot een eindproduct.

De crux zit ‘m in het woord “Logica”. Logica bevat de condities binnen een productenpakket: Optie A kan kan niet in combinatie met optie B op móét juist met optie B. Condities kunnen ook volgen uit parameters: Bij lengte x meter, hoort aantal Y pootjes. Zodra deze condities binnen logica gegoten kan worden, spreekt met van Configure-to-Order.

De scheidslijn tussen een ETO productpakket en een CTO productpakket, wordt daarmee ook gelijk bepaald door de stand van techniek. Wij werken daar overigens volop aan mee: Waar bepaalde logica 5 jaar geleden te complex was om in condities te gieten, kan dat met de huidige stand van techniek prima mogelijk zijn. Zo schuift de scheidslijn steeds verder op van ETO naar CTO.

Ook stressvrij verkopen?

Ontdek vrijblijvend wat de Elfskot Product Configurator kan betekenen voor uw organisatie.

Boek een gratis demo Of neem contact op